PUBLIKATIONEN

Neopragmatism – Inverse (Carto)graphic Representation

Olaf Kühne, Karsten Berr, Dennis Edler, Petra Lohmann, Kai Schuster
Springer, 2025

Landscape appears stable and consistent. At least, this is a common perception of landscape. This view ignores the contingency of landscape, which is evident in the past and future as well as in the present and not just in relation to the physical spaces into which 'landscape' is projected but also in relation to social constructions and individual experience. The contingency of landscape becomes clear in inverse landscapes, which illustrate states and processes that are not impossible, but also not requisite. In this way, inverse landscapes form a tool for operationalizing the neopragmatist idea of expanding contingency. The concept of inverse landscape is subjected to criticism in various ways, from internal criticism to metatheoretical criticism to life-related pragmatic criticism. This critique is performed from an interdisciplinary perspective. The aim of this book is to further develop the concept, both regarding a more differentiated understanding of the contingency of landscape and also concerning the question of how it can help to solve practical problems in the context of 'landscape'.

PUBLIKATIONEN

LEARN[IN] II digital learning spaces

Marc Kirschbaum, Belen Zevallos, Cidália F. Silva (Eds.)
Heidelberger Hochschulverlag, 2025

With contributions by Marc Kirschbaum, Belen Zevallos, Cidália Silva, João Cabeleira, Francesco Collotti, Eliana Martinelli, Matteo Pecorini, Giada Cerri et al. ist released and is is available for download.

Following the kick-off project of LEARN[IN] and the resulting book LEARN[IN] a matter of space, we have dedicated the second project to digital learning. On the one hand out of necessity during the pandemic. But on the other hand, it was an opportunity to take a closer look at a deep conviction: That distance learning, working and collaborating can unfold great potential and thus enrich the entire learning culture of a university – and must do so in the 21st century.

The second book is now available: LEARN[IN] digital learning spaces focuses on the new boundaries of learning between physical and digital spaces. The authors present methods, best practices and future concepts as well as a reflection on the part of the students. LEARN[IN] digital learning spaces takes you on an exciting journey full of ideas and multifaceted graphics and images.

LEARN[IN] is a DAAD-financed project within the research programme “Hochschuldialog mit Südeuropa” (Higher Education Dialogue with Southern Europe). The project “LEARN[IN]” is conducted by SRH University Heidelberg/Germany, Università degli studi Firenze/Italy and Universidade do Minho/Portugal.

PRESSE

Nachruf auf Prof. Alexander Eichenlaub
Bauwelt 15/2024, S. 8

PUBLIKATIONEN

architektur.unplugged

Marc Kirschbaum (Hrsg.)
Universität Kassel, 2008

Im Hörspiel "architektur.unplugged" geht es um verschiedene Haltungen, Meinungen und Positionen zu Architektur, gebauter Umwelt und Gesellschaft. Den Rahmen der Hörspiel-Inszenierung bildet der Architektur-Kongress „architektur.unplugged“, bei dem Architekten, Stadtplaner, Landschaftsarchitekten und Philosophen präsent sind und über Architektur im weitesten Sinne sprechen. Der Hauptschauplatz ist das Hotel Metropolis, in dem die Protagonisten des Kongresses – Adolf Loos, Le Corbusier, Otto Friedrich Bollnow, Jane Jacobs, Alison & Peter Smithson, Bernard Tschumi, Rem Koolhaas, Dieter Kienast, Miroslav Sik, Momoyo Kaijima & Yoshiharu Tsukamoto – wohnen. Das Programm beinhaltet Vorträge, Interviews, Stadtspaziergänge und vieles mehr. Doch bleiben die eingeladenen Personen nicht unter sich, sondern sind am Rande des Kongresses mit vielen weiteren Akteuren konfrontiert. In diesen Szenen sind die Architekten gefordert, sich verständlich zu äußern und ihre nicht immer einfachen Anliegen in verständliche Worte zu kleiden.

PRESSE

Mehr Mut beim Schulbau

Interview mit Marc Kirschbaum zum Schulbau in der Rhein-Neckar-Zeitung vom 16./17.09.2023.

PUBLIKATIONEN

Architektur und Lernwelten. Perspektiven für die Gestaltung

Marc Kirschbaum und Richard Stang (Hrsg.)
De Gruyter Saur, 2022

Mit Beiträgen von Marc Kirschbaum, Richard Stang, Kai Schuster, Charlotte Eller, Thorsten Erl, Belen Zevallos, Nathalie Dziobek-Bepler, Otto Seydel, Inka Wertz, Klaus Ulrich Werner, Michael Zinner, Barbara Pampe, Andreas Hammer und Olaf-Axel Burow.

In diesem Sammelband werden der Zusammenhang von Architektur und Lernwelten reflektiert sowie die Möglichkeiten und Grenzen der Gestaltung in den einzelnen Bildungsbereichen unter Einbeziehung von beispielhaften Bauten aufgezeigt. Dies geschieht aus der Sicht von Expertinnen und Experten aus Architektur und Pädagogik. Dabei steht insgesamt die interdisziplinäre Zusammenarbeit aller an der Konzeption und Umsetzung von Lernwelten Beteiligten im Fokus. Diese Perspektiven eröffnen neue Horizonte für die Gestaltung zukünftiger Bildungsbauten.

PRESSE

Alte Mauern, neues Leben

Marc Kirschbaum zum Hochschulbau in der Frankfurter Allgemeinen Zeitung vom 14.01.2023.